In welk bijbelboek staat "Gaat heen en vermenigvuldigt u"?
Ed Roebersen
2003-07-03 23:33:45 UTC
Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen in welk bijbelboek ik de tekst "Gaat heen en
vermenigvuldigt u" kan vinden? Zou degene die dat weet mij de naam en het
bijbelboek en het nummer van het vers kunnen e-mailen?

Bij voorbaat dank,

Ed Roebersen.
Cornald Kruyt
2003-07-03 23:34:28 UTC
Post by Ed Roebersen
Zou iemand mij kunnen vertellen in welk bijbelboek ik de tekst "Gaat heen en
vermenigvuldigt u" kan vinden? Zou degene die dat weet mij de naam en het
bijbelboek en het nummer van het vers kunnen e-mailen?
Genesis 9:1 En God zegende Noach en zijne zonen, en sprak: Zijt
vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde.

Jeremia 29:6 neemt vrouwen en verwekt zonen en dochters; neemt vrouwen
voor uwe zonen, en geeft mannen aan uwe dochters, opdat zij u dochters
en zonen baren; vermenigvuldigt u aldaar, opdat er van u niet weinigen
zijn.

Genesis 9:7 Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en teelt overvloedig
voort op de aarde, opdat gij veel daarop wordt.
k***@sikat.ph
2003-07-04 02:07:02 UTC
Post by Cornald Kruyt
Post by Ed Roebersen
[...]
Paulus weet het beter:

I Kor 7:1 - Het is een mens goed geen vrouw aan te raken.

Koibito
Volgzaamheid is een deugd van schapen.
rel
2003-07-04 08:17:16 UTC
Post by Ed Roebersen
Post by k***@sikat.ph
Post by Ed Roebersen
bijbelboek en het nummer van het vers kunnen e-mailen?
I Kor 7:1 - Het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
Koibito
--
Dit is echt de vraag niet. Dus dit bericht had hier helemaal niet hoeven
staan. Daar kan de vraagsteller niets mee.
Is wel leuk..
jbm2003
2003-07-04 22:31:54 UTC
n.
Dit brengt mij op de vraag of Paulus misschien homoseksueel was? Toen
hij nog terrorist en seriemoordenaar bij de tempelpolitie was, nam
Paulus deel aan diverse moordpartijen, zoals die op Stefanus, maar
nergens in het NT staat geschreven dat Paulus in die tijd ook
participeerde in groepsverkrachtingen, terwijl het wel voor de hand
ligt dat hij zulks deed. Dat staat nergens beschreven in het NT, en
dat vind ik toch wel een gemis.
Dat heb ik vaker gelezen. Staat niet ergens in de bijbel dat Paulus "
een doorn in zijn vlees had" waarover niet verder wordt uitgeweid?
Zou dat niet kunnen slaan op zijn afwijkende sexuele geaardheid ?

Hans
www.hunebedden.com
(Hunebedden in Nederland / Dolmens in the Netherlands))
k***@sikat.ph
2003-07-04 23:33:05 UTC
Post by jbm2003
[...]
II Kor 12:7 - En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen
niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het
vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten
slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

Het is wat duister. Er wordt wel eens uit opgemaakt dat Paulus
syphilis had, maar dat lijkt me niet zo voor de hand liggen.
Homoseksualiteit werd door Paulus in Romeinen 1 scherp veroordeeld.

Uit het Korinthe-vers wordt duidelijk dat Paulus iets deed dat hij
eigenlijk niet begreep, dat hij iets praktizeerde en het
tegelijkertijd haatte, en dat hij die zonde probeerde te
rationaliseren.

In Rom 7:19-23 vinden we weer hetzelfde thema:

"Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet
wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu
hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan
deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Maar
ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns
gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn
leden is.

Vooral die laatste zin zou kunnen duiden op een onderdrukte
homoseksualiteit.

Koibito
Volgzaamheid is een deugd van schapen.
k***@sikat.ph
2003-07-09 20:03:59 UTC
Post by k***@sikat.ph
leden is.
Post by k***@sikat.ph
Vooral die laatste zin zou kunnen duiden op een onderdrukte
homoseksualiteit.
Zou kunnen duiden op... Hoor je jezelf al?
De DOORN kan ook duiden op zijn probleem met zijn ogen.
Wat een onzin.

[...]

Dat duidt niet op slechtziendheid.
Post by k***@sikat.ph
ps; Heb jezelf een sexprobleem? Even indiscreet maar je vraagt erom omdat je
zo alles op paulus afreageert.
Het is altijd hetzelfde bij literarische christenen. Zodra ze er niet
meer uitkomen, beginnen ze met persoonlijke aanvallen.

Koibito
Volgzaamheid is een deugd van schapen.
Paddestoeltje
2003-07-04 10:01:42 UTC
Post by Ed Roebersen
Post by k***@sikat.ph
Post by Ed Roebersen
[...]
Toch wel ,hoor,...is héél erg belangrijk om nog maar voor de zoveelste keer
te zien hoe bizar die bijbel eigenlijk wel is,...en hoe shizofreen die
bijbelse god...

. Daar kan de vraagsteller niets mee.

Dat kun jij niet weten...
Post by Ed Roebersen
Nutteloos dus. Verwerpelijk. Nergens toe doende.
Voor jou misschien ,...omdat jij een koppige fanatiekeling bent die die de
realiteit niet onder ogen wil zien!!!

scarlet
victor f.
2003-07-04 10:24:27 UTC
Post by k***@sikat.ph
I Kor 7:1 - Het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
Dus een vrouw mag zichzelf niet aanraken, of zijn vrouwen geen mensen?
mvg, victor
k***@sikat.ph
2003-07-04 14:36:32 UTC
Post by victor f.
Post by k***@sikat.ph
I Kor 7:1 - Het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
Dus een vrouw mag zichzelf niet aanraken, of zijn vrouwen geen mensen?
"kalos anthropos me haptomai gune"

Als er staat 'mens' wordt doorgaans alleen de man bedoeld, maar dat is
eigenlijk niet wat er letterlijk staat. Literalisten zullen dus
waarschijnlijk ontkennen dat dit vers alleen voor mannen is bedoeld.

Als regels echter specifiek betrekking hebben op vrouwen, wordt dat er
altijd expliciet bij vermeld. Waarschijnlijk was de seksuele begeerte
van vrouwen bij Paulus onbekend, dus hij hield daar geen rekening mee.

Koibito
Volgzaamheid is een deugd van schapen.
Ed Roebersen
2003-07-09 17:03:22 UTC
Vergis ik mij er dan in dat het er ook letterlijk in staat? Die
formulering is toch niet uit de lucht komen vallen.

Ed.