Schriftuitleg van zondag 15 augustus 2024.
Add Reply
Cor Huizer
2024-08-15 15:45:20 UTC
Antwoorden
Schriftuitleg van zondag 15 augustus 2024.

Inleiding:

Elke zondag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van die dag uit te leggen op de wijze waarop ik ze begrepen heb.
Dit is niet bedoeld als preek, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt
een homilie, maar enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb ik
toestemming gekregen om te preken, daarom mag mijn Schriftuitlegging ook
geen preek genoemd worden. Maar toch meen ik de vrijheid te hebben om
mijn begrijpen van de schrifttekst wereldkundig te maken. Natuurlijk
hoeft u het niet eens te zijn met mijn uitleg. Elk mens is uniek. Zoals
het licht de verschillende vormen ook verschillend terugkaatst, zo
begrijpt elk mens de Schrift op een andere wijze, heeft een ander
bevattingsvermogen. U begrijpt de Schrift misschien wel beter, of minder
goed dan ik. Wat ik opschrijf is mijn eigen begrijpen. U mag er uw
voordeel mee doen, of u eraan ergeren (liever niet, is slecht voor uw
hart), of een totaal verschillende mening hebben. Begrijp mijn schrijven
zoals het u behaagt.

Schriftteksten:

Eerste lezing Apocalyps/Openbaring van Johannes 11, 19a; 12, 1-6a.10ab
Toen ging de tempel van God in de hemel open, en er verscheen een groot
teken aan de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, de maan onder haar
voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren. Zij was zwanger en
kreet in haar weeën en barensnood. Toen verscheen aan de hemel een ander
teken: een grote vuurrode draak. Hij had zeven koppen en tien horens en
op elke kop een diadeem. En zijn staart vaagde een derde deel van de
sterren des hemels weg en wierp die op de aarde. En de draak stond vóór
de vrouw die zou baren, om, zodra zij gebaard had, haar kind te
verslinden. En zij baarde een Kind, een zoon, die alle volken zal weiden
met een ijzeren staf. En haar kind werd ijlings weggevoerd naar God en
zijn troon. En de vrouw vluchtte naar de woestijn, waar zij een plaats
heeft, door God bereid. En ik hoorde een stem in de hemel roepen: ‘Nu is
gekomen het heil en de macht en het koningschap van onze God en de
heerschappij van Zijn Gezalfde’.

Tweede lezing 1 Korintiërs 15, 20-26
Broeders en zusters, Christus is opgewekt uit de doden als eersteling
van hen die ontslapen zijn. Want omdat door een mens de dood is gekomen,
komt door een mens ook de opstanding der doden. Zoals allen sterven in
Adam, zo zullen ook allen in Christus herleven. Maar ieder in zijn eigen
rangorde: als eerste en voornaamste Christus, vervolgens, bij zijn
komst, zij die Christus toebehoren; daarna komt het einde, wanneer Hij
het koningschap aan God de Vader zal overdragen na alle heerschappijen
en machten en krachten te hebben onttroond. Want het is vastgesteld dat
Hij het koningschap zal uitoefenen, tot Hij al zijn vijanden onder zijn
voeten heeft gelegd. En de laatste vijand die vernietigd wordt is de dood.

Evangelielezing Lucas 1, 39-56
In die dagen reisde Maria met spoed naar het bergland, naar een stad in
Juda. Zij ging het huis van Zacharias binnen en groette Elisabeth. Zodra
Elisabeth de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot.
Elisabeth werd vervuld van de heilige Geest en riep met luide stem: ‘Gij
zijt gezegend onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot.
Waaraan heb ik het te danken dat de moeder van mijn Heer naar mij
toekomt? Zie, zodra de klank van uw groet mijn oor bereikte, sprong het
kind van vreugde op in mijn schoot. Zalig zij die geloofd heeft dat tot
vervulling zal komen wat haar vanwege de Heer gezegd is’. En Maria
sprak: ‘Mijn hart prijst hoog de Heer. Van vreugde juicht mijn geest om
God, mijn redder, daar Hij welwillend neerzag op de kleinheid zijner
dienstmaagd. En zie, van heden af prijst elk geslacht mij zalig omdat
Hij die machtig is aan mij zijn wonderwerken deed, en heilig is zijn
naam. Barmhartig is Hij, van geslacht tot geslacht voor hen die Hem
vrezen. Hij toont de kracht van zijn arm; slaat trotsen van hart uiteen.
Heersers ontneemt Hij hun troon, maar Hij verheft de geringen. Die
hongeren overlaadt Hij met gaven, en rijken zendt Hij hen met lege
handen. Zijn dienaar Israël heeft Hij zich aangetrokken, gedachtig zijn
barmhartigheid voor eeuwig jegens Abraham en zijn geslacht, gelijk Hij
had gezegd tot onze vaderen’. Nadat Maria ongeveer drie maanden bij haar
gebleven was, keerde zij naar huis terug.

Uitleg:

Het thema van deze zondag in dit Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming
is: ‘Moeder van de hoop’. In opdracht van haar Zoon, Jezus Christus, die
God is, geeft Maria, die overal op Aarde frequent verschijnt, alle
mensen, die haar geloven, steeds opnieuw als Moeder van de hoop, hoop op
verlossing en een gezegende toekomst. Ongeacht of deze toekomst op Aarde
is of pas in het hiernamaals. Want Maria geeft aan allen, die het willen
geloven, hoop, door hen de Weg te wijzen naar God in Jezus Christus. En
Die is de Weg, de Waarheid en het Leven! Er is geen andere manier om in
zaligheid te wonen en te leven in het hiernamaals, die niet alleen
eeuwig, maar zonder einde is. De boodschappen, die Maria aan ons mensen
geeft zijn, net als de boodschappen welke direct van God komen, altijd
vol van liefde. Dat Maria tegenwoordig zoveel en zo uitgebreid aanwezig
is, door haar verschijningen, komt omdat de meeste mensen God verlaten
hebben. Maar wie God verlaat, valt altijd in de handen van Satan; wie de
weg naar de hemel niet (langer) volgen wil, die slaat automatisch de weg
naar de hel in. En echt, in de hel is geen spoor van liefde en daarmee
ook geen spoor van menselijk geluk te vinden. Prettig wel voor die
mensenzielen, die zich graag doorlopend laten martelen en die graag
altijd in strijd met elkaar willen verkeren, onder de grootste en
diepste haat en minachting voor elkaar. Ik denk echter dat maar weinig
mensen daar echt naar verlangen. Mensen zijn gewoonlijk, druk in de weer
om een zo plezierig mogelijk leven op Aarde te bemachtigen. Maar het
aardse leven duurt hooguit decennia, meestal minder dan een eeuw. Het
leven aan de andere kant van de scheidslijn, de dood, duurt niet alleen
eeuwig, maar is er zelfs zonder einde te kennen. Wat is dan belangrijker
voor elk mens: een leven in egoïsme op Aarde, waarna een eeuwenlang
verblijf in ofwel de hel, ofwel die delen van het Vagevuur, die erg
lijken op de hel; of de Weg, die God in Jezus Christus ons mensen wijst
volgen, in alle Waarheid vanuit God en daarna het eeuwige Leven bij God
in alle zaligheid verkrijgen? Bedenkt daarbij wel, het leven op Aarde is
altijd eindig, omdat God ons mensen niet voor een aards bestaan heeft
geschapen, maar om Zijn kinderen te worden en te zijn in de hemel. Het
eeuwige, nooit eindigende geluk van ieder mens staat Hem voor ogen en is
wat Hij wil. Maar wel vanuit onze eigen absoluut vrije wil. Daartoe zijn
wij mensen op Aarde geboren, in dit proefleven om te bewijzen of wij
mensen wel een kind van God willen worden, of toch liever Satan willen
volgen, die elk mens kwaad wil doen. Bedenk daarbij ook dat alle aardse
materie, waar dan ook, bestaat uit gevangen geesten, die met Satan –
toen nog Lucifer genoemd – in opstand kwamen tegen God en door God
vervolgens in de materie gevangen werden gezet, omdat God hen niet wilde
vernietigen, maar een kans wilde geven. En overal, waar materie bestaat,
zijn er planeten waarop mensen wonen. Onze Aarde, onze planeet is echter
de plaats, waar God mensen op heeft geschapen om opgevoed te worden tot
Zijn kinderen. En waarom heeft God juist onze Aarde daarvoor uitgekozen?
Heel eenvoudig: onze Aarde is de gevangenis van Lucifer, Satan, die
volkomen slecht is. Mensen die kinderen van God willen worden en voor
altijd, zonder einde willen zijn, hebben hier op Aarde de grootste
weerstand te verwerken, van alle mensen, waar dan ook elders in de
gehele materiële Schepping. Want zij moeten de geestelijke strijd aan
gaan tegen het meest kwaadaardige schepsel, die waar dan ook bestaat:
Lucifer, Satan. Dat hoeven zij niet alleen: God geeft hen hulp en
middelen daartoe. Maar een mens moet wel, uit eigen vrije wil, kiezen
voor de Weg van God in Jezus Christus, in plaats van de vele dwaalwegen
van Satan. Wie het goede wil, die krijgt heel veel hulp en genades van
God en kan uitgroeien tot een waarachtig kind van God in de
wedergeboorte van de geest. Wie niet het goede wil zal, door zijn eigen
absoluut vrije wil, steeds meer op een duivel gaan lijken en is, na de
dood van zijn lichaam, alleen nog de hel waard. Waar zijn staat moet u
ook haar lezen, lees dit naar uw eigen geslacht. De toekomst in het
eeuwige, oneindige leven, ligt dus bij elk mens in de eigen handen. En
daarbij maakt het niet uit of de mens zeer rijk is of straatarm; de
liefde voor God en de daden van liefde voor de naasten brengt elk mens
naar de hemel; de haat en verachting van de medemens, de naasten, is een
grote belemmering om ooit bij God te wonen. Moeder Maria, de Moeder,
welke God in Jezus Christus aan alle mensen heeft gegeven, is doorlopend
in de weer om ons mensen tot God en daarmee tot een zalig leven te
brengen. Zij is de Vrouw in de Openbaring van Johannes, die bekleed is
door de zon, met de maan onder haar voeten en een kroon van twaalf
sterren. Zij schittert daarom van licht en de maan vertegenwoordigd de
vijanden van God, die zij overwonnen onder haar voeten heeft. De twaalf
sterren verwijzen naar de Kerk van Jezus Christus, waar Hij twaalf
apostelen – de eerste bisschoppen – over had aangesteld. Het verwijst
ook naar het feit, dat na de wederkomst van Jezus Christus – nu nog
slechte enkele jaren in de toekomst, wij kunnen het nog meemaken – er
slechts één Kerk zal overblijven en de veelheid van christelijke en
heidense geloven verdwenen zullen zijn. Paulus liet de Korintiërs al
weten, dat alle mensen een aardse dood moeten sterven – in Adam sterven
– maar in Jezus Christus, in God zullen voortleven. Althans die mensen
die Gods werken van liefde doen op Aarde. Want weet, God is de Schepper
van alles wat, schijnbaar, buiten Hem bestaat en daarom is de Mens Jezus
Christus, die het lichaam en de ziel van God vormt, de enige Koning over
het gehele heelal; over alle geschapenen, zowel engelen als mensen. Ook
de duivels zijn door God geschapen, niet als duivels, maar als engelen
en mensen, maar hebben, door misbruik van hun eigen vrije wil, zichzelf
veranderd in duivels. De laatste vijand, de dood is vernietigd, als alle
mensen – en duivels – niet langer geestelijk dood zijn door een gebrek
aan liefde, maar levend doordat zij liefde hebben voor God en al hun
naasten. Dat Jezus Christus daadwerkelijk God is, was al lang voor Zijn
geboorte duidelijk. Niet alleen was Maria zwanger geraakt door Gods Wil,
de heilige Geest, waardoor God Zelf de verwekker was van het kind dat
Maria droeg, maar ook door het welkom van Elisabeth: ‘Gij zijt gezegend
onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot. Waaraan heb ik
het te danken dat de moeder van mijn Heer naar mij toekomt?’. En dit
zei ze onder invloed van de heilige Geest, dus door God ingegeven. In de
Joodse traditie was en is het gebruikelijk om God aan te duiden als
Heer. Elisabeth bedoelde niemand anders dan alleen God. Dat momenteel
zoveel mensen God hebben verlaten en de daden van Satan uitvoeren, is
mij een raadsel. Want God is werkelijk op Aarde gekomen om ons mensen
van de hel te redden. En wij mensen blijven maar de voorkeur aan de hel
geven, boven het altijd durende zalige geluk van de hemel. Daar kan ik,
ook met mijn verstand, niet bij! Voor die mensen, die een gelukkig leven
de voorkeur geven en daarom God in Jezus Christus in liefde en daden
volgen, is er toch echt een hemel bereikbaar? Bij het verlaten van hun
lichaam gaan zij wonen in een hemel, een oord vol van liefde en
zaligheid. Wellicht komen zij direct aan in de woning van onze Vader,
God in Jezus Christus, het hemelse Jeruzalem. Laten wij daarom vanaf
heden leven als daadwerkelijke christenen en ervoor bidden dat wij
elkaar daar allemaal mogen tegenkomen.

Amen.

Cor Huizer.
Kees van den Doel
2024-08-15 16:36:12 UTC
Antwoorden
Ho ho, het is Donder dag. Nog even geduld, tenzij het einde der tijden ingrijpt.
De ongekruisigde (ds.)
2024-08-16 11:28:06 UTC
Antwoorden
Post by Kees van den Doel
Post by Cor Huizer
Schriftuitleg van zondag 15 augustus 2024.
Ho ho, het is Donder dag. Nog even geduld, tenzij het einde der tijden ingrijpt.
dementiedag of zou het gewoon de warmte zijn?
--
De Kerk van Roodkapje (KvR) belijdt de enige ware religie! De
Rode Macht van Roodkapje is wetenschappelijk onderzocht en
bevestigd (google roodverschuiving).
Cor Huizer
2024-08-16 11:40:53 UTC
Antwoorden
Post by Kees van den Doel
Post by Cor Huizer
Schriftuitleg van zondag 15 augustus 2024.
Ho ho, het is Donder dag. Nog even geduld, tenzij het einde der tijden ingrijpt.
U geeft gelijk, het was donderdag, niet zondag. Ik was vergeten de dag
aan te passen Mijn excuses, maar wel blij weer eens een reactie te
krijgen. Ook als het niet over de inhoud gaat.

En de inhoud is het belangrijkste, niet of de juiste dag vermeldt is

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.
Sam Kafka
2024-08-16 14:52:18 UTC
Antwoorden
Post by Cor Huizer
Post by Kees van den Doel
Post by Cor Huizer
[...]
Misschien voortaan even erbij vermelden om welke specifieke RK feestadag
het gaat. 15 Augustus: Maria-Tenhemelopneming.

In die Vrouwe Van Alle Volkeren Kapel die ik wel eens heb genoemd in
nl.religie was het trouwens elke dag viering! En op donderdag en
zaterdag zelfs twee keer! En op zondag zelfs drie keer! En altijd met
echte priesters, drie bijbellezingen (en geen twee, zoals in de meeste
kerken) en wijn en ouweltjes en echte nonnetjes die heel mooi kunnen
zingen en de gezangen op orgel en gitaar begeleiden!

Als jij ooit nog eens een échte hardcore RK eucharistie wilt meemaken
moet je daar maar eens naartoe gaan.
Sam Kafka
Kees van den Doel
2024-08-16 15:48:38 UTC
Antwoorden
Post by Sam Kafka
Post by Cor Huizer
[...]
Toen ik in het klooster in Egmond zat waren er 4 missen per elke dag,
beginnende om 6:00 en de laatse in de avond na het in stilte genoten
diner in de eetzaal. Stilte behalve de Bach orgel trio sonates die
tijdens het voeren werden afgespeeld.

De broer van Frans Bruggen was daar lead singer voor hun Gregoriaanse
gezangen en alles was in het Latijn.
Cor Huizer
2024-08-18 12:10:09 UTC
Antwoorden
Post by Sam Kafka
Post by Cor Huizer
Post by Kees van den Doel
Post by Cor Huizer
[...]
De feestda staat in de eerste zin van de uitleg.
Post by Sam Kafka
[...]
Vroeger waren er in elke kerk meerdere missen - natuurlijk allen met een
echte priester. Het geloof en het aantal priesters is heden sterk
afgenomen. Voorbeeld: vroeger waren er in bijna elke kerk een pastoor en
een of meerdere kapelaans - allen priester gewijd - aanwezig.
Tegenwoordig moet één pastoor meerdere kerken bedienen. Daardoor zijn er
natuurlijk minder missen per kerk, want het personeel -priesters -
ontbreken.

Daarnaast zat vroeger elke mis vol met gelovigen, nu in de ene mis is de
kerk voor het grootste gedeelte leeg.

En inderdaad, voor zover ik weet, zijn er in de kapel van de Vrouwe van
alle volkeren, elke dag een mis en veelal meerdere missen. Een mooie
kapel trouwens. Maar die is in Amsterdam, dicht bij de Rai. Voor mij te
ver weg in afstand.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.
Sam Kafka
2024-08-21 20:02:13 UTC
Antwoorden
Post by Cor Huizer
Post by Sam Kafka
Misschien voortaan even erbij vermelden om welke specifieke RK feestadag
het gaat. 15 Augustus: Maria-Tenhemelopneming.
De feestda staat in de eerste zin van de uitleg.
Tja, dan ben ik al afgehaakt. Maar dat was ook al zo tijdens de missen
die ik in de goeie ouwe tijd heb meegemaakt. Op het moment dat de
voorganger begon met zijn verhaal was ik meestal al ver weg met mijn
gedachten.
Post by Cor Huizer
[...]
In de kerk waar ik zie boven heen ging zat het zondags toch altijd wel
vrij vol. De meeste bankjes waren bezet. En bij speciale gelegenheden,
zoals 1e communie en kerst, was het echt zoeken voor een plekje.
Post by Cor Huizer
Daarnaast zat vroeger elke mis vol met gelovigen, nu in de ene mis is de
kerk voor het grootste gedeelte leeg.
Hangt er wel vanaf wie voor gaat. Ik heb wat vieringen meegemaakt met
voetbalpastor Paul Vlaar en die was erg populair bij de kerkgangers.
Post by Cor Huizer
[...]
Ik heb een mevrouw gekend die er trouw elke dag naartoe tufte in haar
autootje om de mis bij te wonen. Een erg gelovige, maar ook erg lieve
mevrouw, die helaas een aantal jaar geleden is overleden.
Sam Kafka
Manok62
2024-08-21 20:22:24 UTC
Antwoorden
Post by Sam Kafka
Post by Cor Huizer
[...]
Knettergek die man dus uiteraard ook zijn (kerk) volgers...

<https://fcvolendam.nl/nieuws/het-andere-oranje-pastoor-paul-uit-functie-gezet/>
--
Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Ned Nieuw Guinea 030162-301062
www.mariniersnieuwguinea61-62.nl
Cor Huizer
2024-08-22 11:53:07 UTC
Antwoorden
Post by Sam Kafka
Post by Cor Huizer
[...]
God is Liefde! Daarom ook spoort God Zijn volgelingen aan om liefde in
daden om te zetten. Liefde voor God boven alles en liefde voor de
medemensen, de naasten als voor zichzelf.

Kennelijk was deze mevrouw een ware volgeling van God in Jezus Christus.
En dat was dan te zien aan haar gedrag; vandaar dat zij een erg lieve
mevrouw was.

Wie God werkelijk gaat volgen in geloof en daden van geloof,, zelfs de
ergste nurk, wordt vriendelijker en liefdevoller. En tegelijkertijd
krijgt die persoon ook meer leven, want alles wat echt leeft komt van
God. Mensen die God afwijzen, bewegen nog wel, maar het kan zomaar zijn
dat hun ziel reeds dood is en daarom zonder ook maar de geringste spoor
van liefde in zich.

De geestelijke dood is veel erger dan een lichamelijke dood; immers
iedere plant, dier en mens gaat dood op Aarde, maar geestelijk dood wil
zeggen dat de mens zichzelf rijp heeft gemaakt voor de hel en daar
eeuwen lang in mag verblijven.

Daarom, blijf geestelijk leven door God in alles te volgen en te
gehoorzamen; dan heeft een ieder dit dit doet, het eeuwige, nooit
eindigende leven in zich, en zal eerder een hemelbewoner zijn, dan ooit
een bewoner van de hel.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.
Manok62
2024-08-22 12:16:17 UTC
Antwoorden
Post by Cor Huizer
Post by Sam Kafka
Post by Cor Huizer
[...]
Jij stemt toch niet E O hè 🤣🤣🤣
Sam Kafka
2024-08-22 12:44:18 UTC
Antwoorden
Post by Manok62
Post by Cor Huizer
Met vriendelijke groet,
Cor Huizer.
Jij stemt toch niet E O hè 🤣🤣🤣
1) De EO is geen politieke partij waar je op kunt stemmen.
2) De heer Huizer is overtuigd Roomsch Katholiek, terwijl
de EO meer in de gereformeerde hoek zit.
3) Domheid is helaas ongeneeslijk.
Sam Kafka
Manok62
Kees van den Doel
2024-08-16 15:42:06 UTC
Antwoorden
Post by Kees van den Doel
Post by Cor Huizer
[...]
Ik begrijp hier uit dat het pots proces van je preken die dat niet zijn
geautomatizeerd is. Betereft dat aleen het pots proces of wordt de tekst
ook automatisch gegenereerd na invoer van desbetreffende bijbel
citaten?
De inhoud is prima-de-luxe.
De ongekruisigde (ds.)
2024-08-16 16:27:09 UTC
Antwoorden
Post by Kees van den Doel
<https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.kv-Bgg_P609swyO1IRoauwHaCT%26pid%3DApi&f=1&ipt=e445ca2b9dc5771228d8331ace54ead3484b95f5e180df2f7c3fe72d21ed8a30&ipo=images>
Cor Huizer
2024-08-18 12:13:48 UTC
Antwoorden
Post by Kees van den Doel
Post by Kees van den Doel
En de inhoud is het belangrijkste, niet of de juiste dag vermeldt is
De inhoud is prima-de-luxe.
Elke drie jaar is er een herhaling van de Schriftlezingen. Om die niet
elke keer opnieuw in te hoeven tikken, gebruik ik de oude lezingen van
drie jaar eerder en verander de datum en het thema. De weekdag ben ik
deze keer vergeten aan te passen. Maar de uitleg is wel nieuw geschreven.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.
De ongekruisigde (ds.)
2024-08-20 18:02:00 UTC
Antwoorden
Post by Cor Huizer
Post by Kees van den Doel
Post by Kees van den Doel
[...]
ROODKAPJE NOG AN TOE! IS DAN NIETS MEER HEILIG? IK BEN HELEMAAL
ONTDAAN EN ONTSTEMD EN OF ZO HIERVAN! DIT ZELFPLAGIAAT HAD IK
NOOIT VAN U VERWACHT! U VALT TERDEGE VAN UW VOETSTUK!
Post by Cor Huizer
Met vriendelijke groet,
Cor Huizer.
Cor Huizer
2024-08-21 09:16:03 UTC
Antwoorden
Post by De ongekruisigde (ds.)
Post by Cor Huizer
Post by Kees van den Doel
Post by Kees van den Doel
[...]
Wat kletst u weer een onzin. Ik pleeg helemaal geen plagiaat, maar volg
de lezing circulatie van de Rooms Katholieke Kerk. En daar voeg ik dan
mijn uitleg aan toe, die elke keer nieuw is geschreven en daarom anders
is dan voorgaande uitleggingen.

Ook ik heb een voortschrijdend inzicht en zie telkens weer iets nieuws
in de oude teksten van de Bijbel.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.
De ongekruisigde (ds.)
2024-08-21 09:35:06 UTC
Antwoorden
Post by Cor Huizer
Post by De ongekruisigde (ds.)
Post by Cor Huizer
Post by Kees van den Doel
Post by Kees van den Doel
[...]
MOEDER VAN ROODKAPJE! DE ROOMS-KATHOLIEKE KERK PLEEGT DUS OOK
ZELFPLAGIAAT? By the power of Roodkapje! Het wordt steeds erger!
Kees van den Doel
2024-08-23 00:14:00 UTC
Antwoorden
Elke vrijdag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van een dag uit te leggen op de wijze waarop ik ze begrepen heb.
Dit is niet beDoeld als preek, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt
een homofilie, maar enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb ik
[...]

Eerste lezing: Jesaja 55:6-9

"Zoek de HEER nu hij zich laat vinden, roep hem terwijl hij nabij is. De
goddeloze moet zijn weg verlaten, de zondige mens zijn gedachten. Laat
hij terugkeren naar de HEER, die zich over hem zal ontfermen, naar onze
God, die hem ruimhartig zal vergeven. Mijn plannen zijn niet jullie
plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen ? spreekt de HEER. Want zo
hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen
te boven en mijn plannen jullie plannen."

Tweede lezing: Efeziërs 4:1-3

"Ik, die gevangen zit omwille van de Heer, vraag u dan ook met klem te
leven zoals het christenen betaamt en de roeping waardig te zijn die u
hebt ontvangen: wees bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag
elkaar uit liefde. Span u in om door de onderlinge samenhorigheid de
eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede."

Evangelielezing: Johannes 15:4-5

"Blijf in Mij, dan blijf Ik in u. Een rank kan geen vrucht dragen uit
zichzelf, maar alleen als zij aan de wijnstok blijft. Zo kunt ook u geen
vrucht dragen als u niet in Mij blijft. Ik ben de wijnstok, u de
ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want
zonder Mij kunt u niets doen."

Uitleg:

Het thema van vandaag is 'Het pad van nederigheid en verbondenheid'. De
lezingen wijzen ons op de diepe waarheid dat onze relatie met God en met
elkaar de kern vormen van ons leven als christenen. In Jesaja worden we
opgeroepen om de Heer te zoeken en onze wegen te verlaten die niet
overeenkomen met Gods plannen. Dit herinnert ons eraan dat onze
menselijke logica en ons eigen oordeel vaak tekortschieten in
vergelijking met de wijsheid van God. God vraagt ons niet om alles te
begrijpen, maar om Hem te vertrouwen en ons te laten leiden door Zijn
wil. Het is een oproep tot bekering, tot het loslaten van onze eigen
beperkte perspectieven en het omarmen van Gods grootse plan voor ons
leven. In de brief aan de Efeziërs worden we aangemoedigd om te leven
in nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Dit zijn geen deugden die de
wereld vaak waardeert, maar ze zijn essentieel in ons geloofsleven. De
eenheid in de Geest, waar Paulus over spreekt, is de band die ons als
christelijke gemeenschap samenhoudt. Het is de liefde die ons drijft om
elkaar te verdragen en te vergeven, zelfs als dat moeilijk is. Dit
weerspiegelt de liefde van Christus, die ons oproept om in Zijn
voetsporen te treden. Het evangelie van Johannes legt de nadruk op
verbondenheid met Christus als de bron van ons geestelijk leven. Jezus
gebruikt de metafoor van de wijnstok en de ranken om ons te laten zien
dat we zonder Hem geen vrucht kunnen dragen. Onze relatie met Christus
is niet optioneel; het is essentieel. Zoals een rank niet kan overleven
zonder verbonden te zijn met de wijnstok, zo kunnen wij niet geestelijk
bloeien zonder in Christus te blijven. Deze lezingen samen wijzen ons
op het belang van een nederige houding en een diepe verbondenheid met
God en met elkaar. In een wereld die ons vaak aanspoort om
onafhankelijk en zelfvoorzienend te zijn, herinnert het evangelie ons
eraan dat ware kracht en vruchtbaarheid voortkomen uit onze
afhankelijkheid van God. Laten we daarom vandaag nadenken over onze
eigen relatie met God en met de mensen om ons heen. Zijn we bereid om
onze eigen wegen te verlaten en Gods wegen te volgen? Zijn we bereid om
in nederigheid en liefde te leven, anderen te verdragen en te vergeven,
en zo de eenheid in de Geest te bewaren? Moge God ons de genade geven
om in Hem te blijven, zoals ranken aan de wijnstok, en mogen we vrucht
dragen in overvloed, tot eer van Zijn naam.

Amen.
FormerlyKnownAs
2024-08-24 07:04:03 UTC
Antwoorden
On Thu, 22 Aug 2024 17:14:00 -0700, Kees van den Doel
Post by Kees van den Doel
[...]
Ah, een lezing uit het grote sprookjesboek.

Ooit geloofden we in trollen en draken, maar we weten nu wel zo
langzamerhand dat die niet meer bestaan.

Maar om de een of andere reden blijven mensen maar geloven in een god
die hen ondersteunt en hen naar de juiste weg leidt?

Ik snap het ook wel? Het leven is zo moeilijk dus als er een maatje in
de wolken over je waakt is dat altijd meegenomen?

Maar wat doet god in ons leven nu eigenlijk? Behalve ziektes en oorlog
verspreiden?

Eigenlijk helemaal niets!

Als er een god zou zijn en al onze gebeden zal verhoren dan zou hij er
toch niet zo’n puinhoop van maken in deze wereld?

Iedere cultuur heeft zijn eigen god. Is dat niet al genoeg bewijs dat
goden door de mensheid bedacht zijn?

Kijk bijvoorbeeld naar de islam? Het lijkt wel alsof zij voor iedere
keer dat zij “Allahu Akbar” roepen, er een ramp onder hun bevolking
plaatsvindt? Bij ons is het, als we ergens voor bidden en het komt uit
dan danken wij dit aan god. Als het niet uitkomt dan eerbiedigen wij
god’s wil. Dus hoe je het ook draait of keert, het maakt allemaal niet
uit! Het is altijd god’s wil!

Dus voor eens en voor altijd! Er bestaat geen god! God is bedacht door
mensen om andere mensen te onderdrukken!
De ongekruisigde (ds.)
2024-08-24 07:16:12 UTC
Antwoorden
Post by FormerlyKnownAs
On Thu, 22 Aug 2024 17:14:00 -0700, Kees van den Doel
+++ maar niet heus +++
[...]
SKYDADDY! ;-)
Post by FormerlyKnownAs
Maar wat doet god in ons leven nu eigenlijk? Behalve ziektes en oorlog
verspreiden?
ook dat doet 'god' niet.
Post by FormerlyKnownAs
[...]
hear, hear!