Schriftuitleg van zondag 7 juli 2024.
Cor Huizer
2024-07-07 15:32:53 UTC
Schriftuitleg van zondag 7 juli 2024.

Inleiding:

Elke zondag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van die dag uit te leggen op de wijze waarop ik ze begrepen heb.
Dit is niet bedoeld als preek, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt
een homilie, maar enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb ik
toestemming gekregen om te preken, daarom mag mijn Schriftuitlegging ook
geen preek genoemd worden. Maar toch meen ik de vrijheid te hebben om
mijn begrijpen van de schrifttekst wereldkundig te maken. Natuurlijk
hoeft u het niet eens te zijn met mijn uitleg. Elk mens is uniek. Zoals
het licht de verschillende vormen ook verschillend terugkaatst, zo
begrijpt elk mens de Schrift op een andere wijze, heeft een ander
bevattingsvermogen. U begrijpt de Schrift misschien wel beter, of minder
goed dan ik. Wat ik opschrijf is mijn eigen begrijpen. U mag er uw
voordeel mee doen, of u eraan ergeren (liever niet, is slecht voor uw
hart), of een totaal verschillende mening hebben. Begrijp mijn schrijven
zoals het u behaagt.

Schriftteksten:.

Eerste lezing Ezechiël 2, 2-5
In die dagen kwam de Geest over mij, en sprak tot mij; Hij deed mij
recht overeind staan, en ik hoorde hoe Hij tot mij sprak. Hij zei:
‘Mensenzoon, Ik zend u tot de kinderen van Israël, tot dat opstandige
volk dat zich tegen Mij verzet; zij en hun voorvaderen hebben opstand
tegen Mij gepleegd tot op deze dag toe. Het is een nukkig en weerbarstig
volk. Tot hen zend Ik u, en u zult tot hen zeggen: Zo spreekt God, de
Heer. En of zij nu luisteren of niet - het is een opstandig volk-, zij
zullen weten dat er een profeet in hun midden is’.

Tweede lezing 2 Korintiërs 12, 7-10
Broeders en zusters, er is - want anders zouden die buitengewone
openbaringen mij verwaand kunnen maken - er is een doren in mijn vlees
gestoken, als een bode van sa¬tan die mij moet afranselen. Tot driemaal
toe heb ik de Heer aangeroepen dat hij van mij zou weggaan. Maar Hij
antwoordde mij: ‘Je hebt genoeg aan mijn genade. Kracht wordt juist in
zwakheid volkomen’. Dus zal ik het liefst van alles roemen op mijn
zwakheden. Dan zal de kracht van Christus in mij wonen. Daarom lijd ik
om Christus’ wil gaarne zwakheid, smaad, nood, vervolging en
benauwdheid. Want als ik zwak ben, dan ben ik sterk.

Evangelielezing Marcus 6, 1-6
In die tijd ging Jezus vandaar weg om zich naar zijn vaderstad te
begeven en zijn leerlingen gingen met Hem mee. Toen het sabbat was,
begon Hij te onderrichten in de synagoge. De talrijke toehoorders
vroegen verbaasd: ‘Waar heeft Hij dat vandaan? En wat is dat voor een
wijsheid die Hem geschonken is? En wat zijn dat voor wonderen die zijn
handen verrichten? Is dat niet de timmerman, de zoon van Maria en de
broeder van Jacobus en Jozef en Judas en Simon? En wonen zijn zusters
niet hier bij ons?’. En zij namen er aanstoot aan. Maar Jezus sprak tot
hen: ‘Een profeet wordt overal geëerd, behalve in zijn eigen stad, bij
zijn verwanten en in zijn eigen kring’. Hij kon geen enkel won¬der doen,
behalve dat Hij een klein aantal zieken genas die Hij de handen oplegde.
Hij stond verwonderd over hun ongeloof. Jezus ging rond door de dorpen
in de omtrek, waar Hij onderricht gaf.

Uitleg:

Het thema van deze zondag is: ‘Met elkaar verbonden’. Wij mensen zijn
allemaal met elkaar verbonden, vormen eigenlijk één heel grote familie.
De reden is dat wij allemaal, zonder uitzonderingen, afstammen van onze
oerouders: Adam en Eva. Deze werden door God als volwassene mensen
geschapen, omdat er geen mensen, naar Gods beeld en gelijkenis, voor hen
bestonden. En pas geboren kinderen, tot aan hun volwassenheid, hebben
ouders nodig om te kunnen overleven. Daarom moest God de eerste mensen,
die Hij schiep, wel als volwassen mensen scheppen. Maar, om het
ontbreken van hun jeugd te compenseren, leefden zij beiden dan ook
honderden jaren, alvorens naar het hiernamaals te gaan. Echter omdat
alle mensen, die op Aarde wonen – ongeacht huidskleur of ras – van Adam
en Eva afstammen, zijn wij één hele grote familie, die soms echt ver weg
van elkaar afstaan. En deze ene familie, die wij mensen zijn, is de
familie van God! Wat God heeft ons allen geschapen naar Zijn beeld en
gelijkenis – niet uiterlijk en materieel bedoeld, maar geestelijk; wij
mensen lijken op God naar onze geestelijke opbouw – en zijn daarom,
vanaf de Schepping van ons mensen, bedoeld om Gods kinderen te worden en
te zijn. En daartoe zijn wij mensen op Aarde! Want op onze Aarde, waar
Satan gevangen zit, is de invloed van Satan het grootst en Gods genade
en goedheid ook. Want God wil van ons, afstammend, in ieder geval
lichamelijk, van de gevallen engelen, die met Lucifer/Satan gevallen
zijn, Zijn kinderen maken. Daartoe heeft God ons, vanaf het begin, Zijn
Leer en Geboden gegeven. Adam en Eva overschreden het grootste Gebod van
God voor hen en raakte daardoor in een zondeval, waar wij mensen nu nog
de wrange vruchten van plukken. Want door deze ongehoorzaamheid aan God,
kwam de zonde in de wereld, die via hun genetisch materiaal aan ons is
doorgegeven; en alle mensen zijn ook nu nog meer tot zonden geneigd, dan
tot het gehoorzamen van Gods Leer en Geboden. Tweeduizend jaar geleden
was ook de algemene geloofsafval, zoals nu het geval, vandaar dat God
Zijn belofte aan Adam en Eva na kwam en een Kind verwekte bij een
zuivere maagd, Maria, door Zijn Wil; de heilige Geest. Dat Kind, Jezus
van Nazareth, Jezus Christus genaamd, was naar lichaam en ziel volledig
Mens, maar naar Zijn inwonende Geest volledig God. En Hij heeft beloofd
dat, wanneer de mensheid weer zo ver van God zou afdwalen, dat de gehele
mensheid, net als in de tijd dat Hij op Aarde kwam wonen als Mens, Hij
zou wederkomen om ons te redden. En in de tijd, vlak voor de wederkomst
van onze Heer, God, en hemelse Vader, Jezus Christus is in onze tijd
gekomen. Nog slechts een zeer kort aantal jaren – zelf denk ik voor 2030
– en de wederkomst van Jezus Christus is een feit. Maar deze keer komt
Hij niet als Mens, maar als God! Satan en alle duivels, die momenteel
ons mensen groot kwaad berokkenen – al dan niet in menselijke gedaantes
– die zullen de hel in gestuurd worden; maar ook alle mensen, die
weigeren zich te bekeren en God te gaan gehoorzamen. Daarom is onze
tijd, voordat het te laat is, nog zeer kort. En natuurlijk zullen heel
veel mensen, zolang de Grote Waarschuwing nog niet is gekomen – de
verlichting van ons geweten, waarbij elk mens weet hoe hij er in God
ogen voorstaat – dit als ‘kletspraat’ afdoen. Waar hij staat moet u ook
zij lezen, lees dit naar uw eigen geslacht. Komt de Grote Waarschuwing
dan zullen miljarden mensen zich bekeren. Wie daarna niet terug valt in
zijn zonden, die is gered voor de eeuwigheid in Gods rijk. Eigenlijk zou
God willen dat wij mensen allemaal, uit eigen vrij wil, ons bekeren tot
Hem en Zijn Leer en Geboden gaan doen. Helaas zal Satan een groot aantal
mensen, die hij vaak nu al in zijn macht heeft, met hem meeslepen naar
de hel; omdat die mensen eerder geloof hechten aan de leugens van Satan,
dan aan de Waarheid vanuit God. Maar, of u zich zult bekeren – voor
zover nodig – of niet, uw eeuwige lot ligt altijd in uw eigen hand, want
het is het gevolg van uw keuzes in dit leven. Dit geldt voor nu en voor
de tijd na de Grote Waarschuwing. Mij moet van het hart dat ik altijd
gedacht heb dat de Grote Waarschuwing zou komen vóór de Derde
Wereldoorlog, maar het zou best wel eens kunnen komen ná de Derde
Wereldoorlog, als de antichrist zich al bekend heeft gemaakt. De
antichrist is diegene die een eind zal maken aan de Derde Wereldoorlog
en zich prompt zal presenteren als de wedergekomen christus, dus als een
god; maar in werkelijkheid een mens geworden demon is uit de diepste
hel. Luister daarom niet naar hem! Want de geest in hem is de geest van
Satan. Dat is niet dezelfde Geest, die in Ezechiël naar de Israëlieten
kwam. Want dat is dezelfde Geest, die ieder van ons zal laten weten, hoe
wij als mens er in Gods ogen voorstaan. Want ook wij zijn, wederom, een
nukkig en weerbarstig volk geworden, die eerder afgoden aanbidden dan de
ene ware en levende God in Jezus Christus. Want zelfs hier in Europa –
het continent dat het eerste en meeste geprofiteerd heeft van de Leer
van Jezus Christus, worden tegenwoordig christenen vervolgd – wordt de
afval van het geloof in God in Jezus Christus steeds groter en het
geloof in Hem wordt steeds minder en problematischer. Natuurlijk, de
verleiding, waar Adam en Eva aan bezweken, is alleen al veel groter
geworden in onze tijd. De doorn, waar Paulus zo last van had, de
verleidingen van Satan en zijn duivels, is groot geworden in onze dagen.
Onze, vroeger christelijke beschaving, die nu niet meer bestaat, is
juist door het verlaten van God in Jezus Christus, in verval gekomen en
dat in een steeds hoger tempo. Paulus wilde graag roemen op zijn
zwakheid, omdat híj zijn zwakheden erkende en herkende. Daardoor werd
zijn kracht – in zijn geloof aan de ene ware en levende God – steeds
sterker; niet ondanks, maar dankzij deze beproeving, door God
toegelaten. Het is echter niet verwonderlijk dat juist in Europa, waar
het christendom een grote en welvarende beschaving heeft gebracht, het
christendom het meest wordt losgelaten, zeker door de meeste mensen en
de mensen, die macht over ons uitoefenen. Want God in Jezus Christus
zei het al, toen Hij Zijn vaderstad, Nazareth, bezocht: ‘Een profeet
wordt overal geëerd, behalve in zijn eigen stad, bij zijn verwanten en
in zijn eigen kring’. En Hij was en is geen profeet, maar God in Eigen
Persoon! Maar om alle christelijke wortels in ons werelddeel uit te
wissen, worden zoveel mensen, met een christelijk vijandig geloof –
vanaf het begin hebben de Islamieten alle christenen en joden, vanwege
hun geloof in de ene ware God, vervolgd – binnengehaald. Maar, na de
Grote Waarschuwing zal ook dit geloof, die Satan aanbidt, verdwijnen als
’sneeuw voor de zon’. Na de wederkomst van Jezus Christus bestaat er nog
maar één geloof: het geloof in God in Jezus Christus, dus een
christelijk geloof. Maar daar hoeft niemand op te wachten. Want ieder
mens is vrij om zich nu al te bekeren en een gelovig christen te worden,
door de Leer en Geboden van God in Jezus Christus te gaan doen! Dan kunt
u nu al profiteren van de grote voordelen van dit geloof en, na dit
lichamelijk leven, weet u zeker dat u een hemel zult binnengaan.
Wellicht ook de woning van onze Vader, God in Jezus Christus, het
hemelse Jeruzalem. Laten wij daarom vanaf heden leven als daadwerkelijke
christenen en ervoor bidden dat wij elkaar daar allemaal mogen aantreffen.

Amen.

Cor Huizer.
Kees van den Doel
2024-07-07 18:34:37 UTC
Schriftuitleg van zondag 7 juli 2024.

Uitleiding:

Elke zondag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van die dag niet uit te leggen, op de wijze waarop ik ze niet
begrepen heb. Dit is beDoeld als preek, of zoals het tegenwoordig
genoemd wordt een homilie, en enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb
ik toestemming gekregen om te zwijgen, daarom mag mijn Schriftuitlegging
een preek genoemd worden. Maar toch meen ik de onvrijheid te hebben om
mijn niet-begrijpen van de schrifttekst wereldkundig te
maken. Natuurlijk hoeft u het eens te zijn met mijn uitleg. Elk mens is
niet uniek. Zoals het licht de verschillende vormen ook niet
verschillend terugkaatst, zo begrijpt elk mens de Schrift op dezelfde
wijze, heeft hetzelfde bevattingsvermogen. U begrijpt de Schrift
misschien niet beter, of beter dan ik. Wat ik opschrijf is niet mijn
eigen begrijpen. U mag er uw nadeel mee doen, of u eraan vermaken
(liever wel, is goed voor uw hart), of een totaal identieke mening
hebben. Begrijp mijn schrijven zoals het u niet behaagt.

Schriftteksten:

Eerste lezing Ezechiël 2, 2-5

In die dagen kwam de Geest niet over mij, en sprak niet tot mij; Hij
deed mij niet recht overeind staan, en ik hoorde niet hoe Hij tot mij
sprak. Hij zei: 'Mensenzoon, Ik zend u niet tot de kinderen van Israël,
niet tot dat opstandige volk dat zich tegen Mij verzet; zij en hun
voorvaderen hebben geen opstand tegen Mij gepleegd tot op deze dag
toe. Het is een gedwee en meegaand volk. Tot hen zend Ik u niet, en u
zult niet tot hen zeggen: Zo spreekt God, de Heer. En of zij nu niet
luisteren of wel - het is geen opstandig volk -, zij zullen weten dat er
geen profeet in hun midden is.'

Tweede lezing 2 Korintiërs 12, 7-10

Broeders en zusters, er is geen doren in mijn vlees gestoken, als een
bode van satan die mij moet afranselen. Tot driemaal toe heb ik de Heer
niet aangeroepen dat hij niet van mij zou weggaan. Maar Hij antwoordde
mij niet: 'Je hebt niet genoeg aan mijn genade. Kracht wordt niet in
zwakheid volkomen.' Dus zal ik het minst van alles roemen op mijn
zwakheden. Dan zal de kracht van Christus niet in mij wonen. Daarom lijd
ik om Christus? wil niet gaarne zwakheid, smaad, nood, vervolging en
benauwdheid. Want als ik zwak ben, dan ben ik niet sterk.

Evangelielezing Marcus 6, 1-6

In die tijd ging Jezus niet vandaar weg om zich naar zijn vaderstad te
begeven en zijn leerlingen gingen niet met Hem mee. Toen het sabbat was,
begon Hij niet te onderrichten in de synagoge. De talrijke toehoorders
vroegen niet verbaasd: 'Waar heeft Hij dat niet vandaan? En wat is dat
niet voor een wijsheid die Hem niet geschonken is? En wat zijn dat niet
voor wonderen die zijn handen niet verrichten? Is dat niet de timmerman,
de zoon van Maria en de broeder van Jacobus en Jozef en Judas en Simon?
En wonen zijn zusters niet hier bij ons?' En zij namen er geen aanstoot
aan. Maar Jezus sprak niet tot hen: 'Een profeet wordt nergens geëerd,
behalve in zijn eigen stad, bij zijn verwanten en in zijn eigen kring.'
Hij kon elk wonder doen, behalve dat Hij een groot aantal zieken genas
die Hij de handen oplegde. Hij stond niet verwonderd over hun
ongeloof. Jezus ging niet rond door de dorpen in de omtrek, waar Hij
geen onderricht gaf.

Uitleg:

Het thema van deze zondag is: 'Niet met elkaar verbonden'. Wij mensen
zijn allemaal niet met elkaar verbonden, vormen eigenlijk geen grote
familie. De reden is dat wij allemaal, zonder uitzonderingen, niet
afstammen van onze oerouders: Adam en Eva. Deze werden door God niet als
volwassene mensen geschapen, omdat er wel mensen, naar Gods beeld en
gelijkenis, voor hen bestonden. En pas geboren kinderen, tot aan hun
volwassenheid, hebben geen ouders nodig om te kunnen overleven. Daarom
moest God de eerste mensen, die Hij schiep, niet als volwassen mensen
scheppen. Maar, om het ontbreken van hun jeugd niet te compenseren,
leefden zij beiden dan niet honderden jaren, alvorens naar het
hiernamaals te gaan. Echter omdat alle mensen, die op Aarde wonen ?
ongeacht huidskleur of ras ? niet van Adam en Eva afstammen, zijn wij
geen grote familie, die soms echt dichtbij elkaar staan. En deze ene
familie, die wij mensen zijn, is niet de familie van God! Want God heeft
ons allen niet geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis ? niet uiterlijk
en materieel beDoeld, en ook niet geestelijk; wij mensen lijken niet op
God naar onze geestelijke opbouw ? en zijn daarom, vanaf de Schepping
van ons mensen, niet beDoeld om Gods kinderen te worden en te zijn. En
daartoe zijn wij mensen niet op Aarde! Want op onze Aarde, waar Satan
niet gevangen zit, is de invloed van Satan het kleinst en Gods genade en
goedheid ook niet. Want God wil niet van ons, afstammend, in ieder geval
lichamelijk, van de gevallen engelen, die met Lucifer/Satan gevallen
zijn, Zijn kinderen maken. Daartoe heeft God ons, vanaf het begin, Zijn
Leer en Geboden niet gegeven. Adam en Eva overschreden het kleinste
Gebod van God voor hen en raakte daardoor niet in een zondeval, waar wij
mensen nu nog de zoete vruchten van plukken. Want door deze
gehoorzaamheid aan God, kwam de zonde niet in de wereld, die via hun
genetisch materiaal aan ons is doorgegeven; en alle mensen zijn ook nu
nog minder tot zonden geneigd, dan tot het gehoorzamen van Gods Leer en
Geboden. Tweeduizend jaar geleden was er geen algemene geloofsafval,
zoals nu het geval is, vandaar dat God Zijn belofte aan Adam en Eva niet
nakwam en geen Kind verwekte bij een zuivere maagd, Maria, door Zijn
Wil; de heilige Geest. Dat Kind, Jezus van Nazareth, Jezus Christus
genaamd, was naar lichaam en ziel niet volledig Mens, maar naar Zijn
inwonende Geest niet volledig God. En Hij heeft beloofd dat, wanneer de
mensheid weer zo dicht bij God zou blijven, dat de gehele mensheid, net
als in de tijd dat Hij op Aarde kwam wonen als Mens, Hij niet zou
wederkomen om ons te redden. En in de tijd, vlak voor de wederkomst van
onze Heer, God, en hemelse Vader, Jezus Christus is in onze tijd niet
gekomen. Nog slechts een zeer lang aantal jaren ? zelf denk ik na 2030 ?
en de wederkomst van Jezus Christus is geen feit. Maar deze keer komt
Hij wel als Mens, en niet als God! Satan en alle duivels, die momenteel
ons mensen klein kwaad berokkenen ? al dan niet in menselijke gedaantes
? die zullen niet de hel in gestuurd worden; en ook niet alle mensen,
die weigeren zich niet te bekeren en God niet te gaan
gehoorzamen. Daarom is onze tijd, voordat het te laat is, nog zeer
lang. En natuurlijk zullen heel weinig mensen, zolang de Grote
Waarschuwing nog niet is gekomen ? de verlichting van ons geweten,
waarbij elk mens weet hoe hij er in Gods ogen voorstaat ? dit als
'waarheid' aannemen. Waar zij staat moet u ook hij lezen, lees dit naar
uw eigen geslacht. Komt de Grote Waarschuwing dan zullen miljarden
mensen zich niet bekeren. Wie daarna wel terug valt in zijn zonden, die
is verloren voor de eeuwigheid in Gods rijk. Eigenlijk zou God niet
willen dat wij mensen allemaal, uit eigen vrij wil, ons bekeren tot Hem
en Zijn Leer en Geboden gaan doen. Helaas zal Satan een klein aantal
mensen, die hij vaak nu al in zijn macht heeft, met hem meeslepen naar
de hel; omdat die mensen eerder geloof hechten aan de waarheid van
Satan, dan aan de Leugen vanuit God. Maar, of u zich zult bekeren ? voor
zover nodig ? of niet, uw eeuwige lot ligt niet in uw eigen hand, want
het is niet het gevolg van uw keuzes in dit leven. Dit geldt niet voor
nu en voor de tijd na de Grote Waarschuwing. Mij moet van het hart dat
ik altijd gedacht heb dat de Grote Waarschuwing zou komen na de Derde
Wereldoorlog, maar het zou best wel eens kunnen komen voor de Derde
Wereldoorlog, als de antichrist zich al niet bekend heeft gemaakt. De
antichrist is niet diegene die een eind zal maken aan de Derde
Wereldoorlog en zich prompt zal presenteren als de wedergekomen
Christus, dus als een God; maar in werkelijkheid een mens geworden engel
is uit de hoogste hemel. Luister daarom wel naar hem! Want de geest in
hem is de geest van God. Dat is wel dezelfde Geest, die in Ezechiël naar
de Israëlieten kwam. Want dat is dezelfde Geest, die ieder van ons niet
zal laten weten, hoe wij als mens er in Gods ogen voorstaan. Want ook
wij zijn, wederom, een gedwee en meegaand volk geworden, die eerder de
ene ware en levende God in Jezus Christus aanbidden dan afgoden. Want
zelfs hier in Europa ? het continent dat het laatste en minste
geprofiteerd heeft van de Leer van Jezus Christus, worden tegenwoordig
christenen niet vervolgd ? wordt de afval van het geloof in God in Jezus
Christus steeds kleiner en het geloof in Hem wordt steeds meer en
makkelijker. Natuurlijk, de verleiding, waar Adam en Eva aan niet
bezweken, is alleen al veel kleiner geworden in onze tijd. De doorn,
waar Paulus zo weinig last van had, de verleidingen van Satan en zijn
duivels, is klein geworden in onze dagen. Onze, nu nog steeds
christelijke beschaving, die nu nog steeds bestaat, is juist door het
blijven volgen van God in Jezus Christus, niet in verval gekomen en dat
in een steeds lager tempo. Paulus wilde niet graag roemen op zijn
zwakheid, omdat híj zijn zwakheden niet erkende en herkende. Daardoor
werd zijn kracht ? in zijn geloof aan de ene ware en levende God ?
steeds zwakker; niet ondanks, maar dankzij deze beproeving, door God
niet toegelaten. Het is echter niet verwonderlijk dat juist in Europa,
waar het christendom een grote en welvarende beschaving heeft gebracht,
het christendom het minst wordt losgelaten, zeker niet door de meeste
mensen en de mensen, die macht over ons uitoefenen. Want God in Jezus
Christus zei het niet al, toen Hij Zijn vaderstad, Nazareth, bezocht:
'Een profeet wordt nergens geëerd, behalve in zijn eigen stad, bij zijn
verwanten en in zijn eigen kring.' En Hij was en is geen profeet, en
niet God in Eigen Persoon! Maar om alle christelijke wortels in ons
werelddeel niet uit te wissen, worden niet zoveel mensen, met een
christelijk vijandig geloof ? vanaf het begin hebben de Islamieten alle
christenen en joden, vanwege hun geloof in de ene ware God, niet
vervolgd ? binnengehaald. Maar, na de Grote Waarschuwing zal ook dit
geloof, die God aanbidt, niet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Na de
wederkomst van Jezus Christus bestaat er nog maar geen geloof: het
geloof in God in Jezus Christus, dus een christelijk geloof. Maar daar
hoeft iedereen op te wachten. Want ieder mens is niet vrij om zich nu al
te bekeren en een gelovig christen te worden, door de Leer en Geboden
van God in Jezus Christus te gaan doen! Dan kunt u nu niet profiteren
van de grote voordelen van dit geloof en, na dit lichamelijk leven, weet
u zeker dat u een hemel niet zult binnengaan. Wellicht ook niet de
woning van onze Vader, God in Jezus Christus, het hemelse
Jeruzalem. Laten wij daarom vanaf heden niet leven als daadwerkelijke
christenen en ervoor bidden dat wij elkaar daar allemaal niet mogen
aantreffen.
R. Phillips
2024-07-07 19:03:43 UTC
Post by Cor Huizer
Schriftuitleg van zondag 7 juli 2024.
Elke zondag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van die dag niet uit te leggen, op de wijze waarop ik ze niet
begrepen heb.
Vroeger hadden ze geen TV, Netflix of internet voor vermaak. Dus
verzonnen ze maar wat om de avonden te slijten als er even niet werd
gezopen of geneukt.

Manok62
2024-07-07 19:19:51 UTC
Post by R. Phillips
Post by Cor Huizer
[...]
Nou nou Mr. Malden recht voor z'n West-Indische raap...
--
Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Ned Nieuw Guinea 030162-301062
www.mariniersnieuwguinea61-62.nl
Manok62
2024-07-09 06:43:35 UTC
Post by Manok62
Post by R. Phillips
Post by Cor Huizer
[...]
btw wat bedoel jij met vroeger.
Toen waren er nog leuke dingen op tv te zien...
Von Schweighausen
2024-07-09 06:09:12 UTC
Post by Cor Huizer
[...]
op zoek naar een andere ideologie?